Każde przedsiębiorstwo wymaga innego rodzaju rozwiązań, które pozwalają na sprawne zarządzanie. Jednym z nich jest system
POS (point of sale), który swoje zastosowanie znajdzie przede wszystkim w branży gastronomicznej, detalicznych sklepach spożywczych, jubilerskich, odzieżowych czy drogeryjnych. Dlaczego system POS sprawdza się właśnie akurat w takich punktach i jakie gwarantuje korzyści? Tego wszystkiego dowiesz się właśnie tutaj – zapraszamy!
Czym jest system POS?
Point of sale to system oparty na zintegrowanej sieci urządzeń. Mogą to być drukarki,
terminale płatnicze, a także skanery, tablety, wagi, a nawet programy magazynowe czy smartwatche – wszystko zależy od tego, jaki charakter ma dana branża i jakiego wyposażenia wymaga. POS pozwala na łączenie wszystkich tych elementów w jeden spójny system, dzięki któremu można łatwo gromadzić różnego rodzaju dane oraz przesyłać je pomiędzy zintegrowanymi urządzeniami. Jedyne, czego potrzeba do ich obsługi jest połączenie z internetem.
System POS dla sklepów internetowych
Choć wyżej wspomniane urządzenia kojarzone są raczej ze stacjonarnymi punktami sprzedaży lub usług, system POS swoje zastosowanie znajduje także w przypadku sklepów internetowych. Konieczne będzie tutaj wybranie odpowiedniego rozwiązania, umożliwiającego zintegrowanie urządzeń firmowych ze stroną www. Funkcjonalność tego rodzaju oprogramowania nie różni się niczym z systemami dopasowanymi do sprzedaży stacjonarnej.
Zalety systemu POS
Najważniejszą korzyścią dla przedsiębiorców korzystających z systemu point of sale jest wyżej wspomniana możliwość integracji wielu różnorodnych urządzeń. W zależności od wybranych rozwiązań funkcjonalność POS dla danej branży może się nieco różnić, jednak to, co je łączy to zdalny dostęp do danych sprzedażowych, magazynowych, a nawet możliwość monitorowania i kontrolowania czasu pracy pracowników. Rozwiązanie to pozwala na podgląd aktualnych raportów, wskaźników oraz wszystkich pozostałych danych zebranych z pomocą połączonych urządzeń oraz oprogramowania.
Dzięki nim możliwa staje się bieżąca kontrola magazynu, co z kolei pozwala na ograniczanie strat. System POS pomaga również skutecznie unikać okresowych spadków sprzedaży. A wszystko to dzięki raportom, z którymi można w łatwy sposób znaleźć przyczynę problemu i mu zapobiec z odpowiednim wyprzedzeniem.
Wydajność to kolejna zaleta point of sale, ponieważ rozwiązanie to pozwala nie tylko przesyłać dane między urządzeniami, ale także je magazynować. Dzięki temu dostęp do nich przedsiębiorca ma w dowolnym miejscu i czasie. Co więcej, POS umożliwia zapisanie w swojej pamięci cen produktów oraz usług — dzięki temu pracownicy nie muszą ich pamiętać i weryfikować w momencie sprzedaży, co znacznie usprawnia pracę i pozytywnie wpływa na jakość obsługi.
Jak wybrać system POS odpowiedni dla danego przedsiębiorstwa?
W pierwszej kolejności należy rozważyć potrzeby biznesowe firmy. Kluczowymi elementami jest tutaj wielkość przedsiębiorstwa, obrót, koszty utrzymania, a także metody płatności, jakie preferują klienci.
Wybór nieodpowiedniego rozwiązania point of sale może mieć poważne konsekwencje dla firmy, dlatego kolejnym aspektem, jaki należy wziąć pod uwagę, jest podglądanie konkurencji. Jest to szczególnie przydatne w przypadku mniejszych firm, które dopiero rozpoczynają swoją działalność i nie do końca mogą już znać potrzeby swoich klientów. Obserwacja konkurencji lub bezpośrednie skontaktowanie się z właścicielami innych firm pomoże wybrać optymalne rozwiązanie dla każdego biznesu.
Na koniec, wiedząc, jaki rodzaj systemu POS najbardziej odpowiada potrzebom danej marki, pozostaje wybór dopasowanego do jej potrzeb urządzenia. W tym celu warto wykonać dokładny research w internecie lub branżowych czasopismach. Pomocne może być także zapoznanie się z opiniami osób, które już korzystają z interesującego nas rozwiązania. Porównanie oferty kilku marek i oferowanych przez nich produktów pozwoli łatwo wybrać model dopasowany do potrzeb danego przedsiębiorstwa.